Remaster és reboot | Újra, vagy elölről?

A játékpiacon végignézve tapasztalhatjuk a „Remastered”-trendet, azaz a régi címek elővételét és ráncfelvarrását, de emellett a jól ismert sorozatok újraértelmezésével is bővülhet játékos-polcunk. Mit is jelent, ha egy játékot remasterelünk, vagy egy sorozatot rebootolunk? Lássuk!

Mit jelent a „remastered”?

A „remastered” a zenei iparban újrakeverésként is ismerhető, azaz egy meglévő dal/zene újraalkotását, frissebb elemekkel, hogy az megfeleljen az aktuális trendeknek. A játékiparban is tapasztalható hasonló újraalkotási folyamat: nemrég bemutatkozott a Resident Evil 2 remastered változata, amihez a Capcom zseniálisan a 2018-as grafikai és részben játékmeneti elvárásokhoz igazított, bankot robbantva a játékpiacon (és ezzel kedvet csinálva a folytatás „felfrissítéséhez”). A remastered változatok a lustább eseteknél csak nagy felbontású textúra-pakkokkal gazdagodnak, de speciális esetben játékmenetbeli és tartalmi változásokat is megfigyelhetünk. Miért lehet szükség ezekre a verziókra? Egyrészt, mert a program így játszhatóvá válik az új eszközökön (más kérdés, hogy a konzolgyártók nem egyszer kísérleteztek már a gépek visszafelé-kompatibilissátételével), a másik fő pont valahol a grafika környékén van: az „újrakevert” változatok ugyanis legtöbbször a nagy felbontású textúrák miatt az új tv-ken és kijelzőkön is sokkal szebb képet mutatnak, megtartva mégis az „old school”-jellegüket (lásd Crash Bandicoot: n.sane Trilogy). Akármennyire is tűnik „új trendnek” a remasterelés, nem egy új keletű fogalomról van szó. Lévén a játékipar is megélt már generációváltásokat és újabbnál-újabb rendszereket, így a játékok esetében már korábban is volt szükség arra, hogy a „klasszikusokat” emeljék át egy újabb vasra (pl. SEGA Genesis, NES, vagy Atari rendszerekről PC-kre). A 2000-es éveknél maradva, népszerűbb Playstation 2-es és 3-as címek lépdeltek át az újabb konzolokra, de az Xboxos, vagy PC-s fronton is akadtak újra előkerülő címek. Az Uncharted-széria külön kiadást kapott, hogy a PS4-re átemeljék a korábban megjelent epizódokat, a Halo: The Master Chief Editionben pedig az Xbox One tulajok találhatták meg a 360-ra kiadott példányokat.

Resident Evil 2… akkor és most!

Mit jelent a Reboot?

Az újrahasznosítás egyik alternatívája a játékiparban a rebootolás, avagy újraindítás. Ez azt jelenti, hogy – képletesen – törölve minden eddigi előzményt, a karakterek történetét – relatíve – új perspektívából újraindítják. Gyakori példa, hogy ilyenkor a készítők egy új „eredettörténet” elkészítésével adnak új alapot a széria újraindításának, de lehet akár arról is szó, hogy teljes dizájn, vagy játéktípus-váltáson megy át egy sorozat. A reboot a remasterelés egy bonyolultabb formájának is tekinthető, ahol a játék nagymértékben átalakul, ezáltal kockázatosabb is a kiadó számára: mit szólnak a régi mechanikákra és történetre vágyó rajongók az új ábrázolásmódhoz és megoldásokhoz? Legismertebb és legnépszerűbb rebootolás talán Lara Croft, a Tomb Raider főhősének új útvonalon való elindítása: miután a cím új kezekbe került és az addig futó események már inkább katyvaszosnak és nem túl konzisztensnek tűntek, egy huszárvágással szakítottak a régi Larával. Az új irányt egy reálisabb, törékenyebb karakterrel vették fel, akinek az első epizódban kellett azzá válnia, amit a rajongók imádtak: a csinos – de jóval kevésbé… „playboy-kompatibilis” – és vagány régésznővé. Az új történeti tónusok – jóval sötétebb hangvételűek az újabb epizódok – és játékmenetbeli megoldások bizony nagy sikert arattak, ahogy anno a Prince of Persia-széria újraindítása is még a 2000-es évek elején (a második „újrázás” 2008-ban már nem jött be annyira, ahogy a spin-off epizód sem).

Comments

Rólunk Katona-Kis András