Kezdőlap / Cikkek / Mitől olyan népszerű a Battle Royale?

Mitől olyan népszerű a Battle Royale?

Sajnos rossz hírem van azoknak, akik abban bíztak, hogy az 1999-ben kiadott, majd 2000-ben filmre vitt japán best seller könyvet fogom bemutatni. Illetve, egy kicsit mégis… hiszen a mai cikkünkben megvizsgálom milyen hatással volt az alapötlet – miszerint adott számú karaktert, egy adott területre helyezünk és „az utolsó emberig” menő küzdelemre kényszerítjük őket – korunk videojátékos kultúrájára.

Az alapok már korán megvoltak a Battle Royale-típusú játékokhoz, csak akkor még „Deathmatch”-ként hivatkoztunk az online csataterek egyik legnépszerűbb játékmódjára. A DM lényege az volt, hogy egy – korábban szűkebb, ma már egész nagy létszámot befogadni képes – pályára betette a szerverre csatlakozókat, akik teljesen szabadon, akár csapatokba verődve, akár kötött időre darálhatták egymást. Egy nagy dologban különbözött ez a játékmód a BR-hez képest: itt nem haltál meg „véglegesen”. A DM pályákon ugyanis pár másodperces újraéledési idő után ismét a harctér közepén találhattad magad. Játékmechanikailag tehát nem tűnik óriásinak a változtatás, mégis egy fontos „pszichológiai tényezőt” ad hozzá a menetekhez: itt csak egy lövésed van (persze, ha kibuktál az egyik meccsből, rögtön indíthatod a következőt, de értitek, mire gondolok). No, de mi is olyan extra még abban, hogy egy nagy pályán sok ember küzd egymás ellen? Az, hogy a pálya elkezd szűkülni. Ergo játszhat valaki iszonyú defenzív taktikával, ha úgy alakul kénytelen lesz otthagyni búvóhelyét, ha az lassan kiesik a játéktérről.

Amiben még zseniálisak ezek a játékok, az az egyszerűségük: tégy meg mindent azért, hogy utolsóként hagyhasd el a színteret. Persze, aki elkezd a felszín alá menni, az rengeteg taktikai mélységet találhat benne – kezdve a meccs indításával, amikor a játékos maga dönti el, hogy egy „repülőből” kiugorva, hol landol és kezdi meg a játékot -, de alapvetően nagyon kellemes a tanulási görbéje a játékoknak. Ezzel elérték, hogy az egyik legnagyobb közönséget (kisebb gyerekek) könnyen elérjék, a speciális játékmenettel pedig bent is tartsák őket. Fontos szó az „egyenlőség” a játékban, hiszen a speciális külsőket leszámítva (amik ugyan hathatnak a játékmenetre), mindenki felszerelés nélkül kezdi meg a meccseket. Üres hátizsákkal futunk neki a pályának és a szerencsénken/tapasztalatunkon múlik, hogy milyen eszközöket találunk pálya-szerte elszórva.

A netes elemzések további pozitívumként emlegetik, hogy könnyebb a barátaiddal egy csapatban játszani. A BR-stílusnál – ha nem szóló módban játszunk – párosban, vagy maximum 4 fős csapatokban lehet csapatni, aminél szűkül a lehetősége, hogy egy ismeretlenekkel kelljen kooperálnunk. Átlagban 1-3 embert gyorsan össze tudunk szedni, ha hasonló érdeklődésű baráti körünk van, és így nem kell tartani a kommunikációs problémáktól.

Miért tud hirtelen nagy közönséget berántani egy battle royale? Alapvetően azért, mert a.) olcsó b.) ingyenes. A Playerunknown’s BattleGround harmada egy AAA-játéknak, a Fortnite, vagy az Apex Legends pedig teljesen ingyenesen elérhető, úgy hogy a lényegi kiegészítők is (új pályák, vagy karakterek) később extra ráfordítás nélkül, a játék frissítésével elérhetőek lesznek. Természetesen mikrotranzakció van a játékokban, de mivel akkora közönséget tud elérni az üzleti modelljével, ezekkel a kisebb-nagyobb összegű, játékon belüli vásárlásokkal a fejlesztő cégek számára is megéri fenntartani és éveken keresztül életben tartani egy befutott címet.

Az svg.com oldala még egy fontos tényezőt kiemel: a nézhetőséget. Ez már egy megosztóbb kérdés, kb. annyira, minthogy valaki szereti-e nézni a sportközvetítéseket. A BR-játékoknak mindenesetre megvan egy egyedi „flow”-ja, kezdve a meccsek elején az eszközök keresgélésével, folytatva a taktikázással, míg a végén a szűk játéktér bepörgésével. Amellett, hogy a cselekménye fogyaszthatóvá teszi, a meccsek hossza sem vészes: nagyjából 20-30 perc alatt teljesíthető egy-egy összecsapás.

Comments

Kapcsolat Szikra Balázs

Talán ez is érdekel

Törött kijelző | Félünk tőle, de nem teszünk ellene

A Huawei 10 országban – köztük hazánkban – végzett felmérésben arra kerestek választ, hogy tulajdonosaik …