Kezdőlap / Tudomány / Milyen gyorsan csökkennek az okostelefonok árai? – Adatok az elmúlt négy évből

Milyen gyorsan csökkennek az okostelefonok árai? – Adatok az elmúlt négy évből

Az iPhone készülékek ára nem csökken, amíg az Apple be nem jelenti a következő generációt, a többi gyártó modelljeinek ára pedig fokozatosan ereszkedik. De milyen ütemű az árcsökkenés?

Melyik gyártó kínál nagyobb kedvezményt a régebbi készülékei vásárlása esetén? Szakmai cikkünk elkészüléséhez a CamelCamelCamel, a Keepa és az Archive.org adatai is a segítségünkre voltak.

Samsung

A koreai gyártó készülékeinek ára egyre lassabb ütemben csökken. Az S4 és S5 modellek ára a piacra dobásuktól számított két éven belül 65%-ot esett. Ez azonban nem így történt a Galaxy S6, S6 Edge és S6 Edge + esetében. Ekkora árcsökkenést nem tapasztalhattunk annak ellenére, hogy ezek a készülékek is már több mint két éve vannak jelen a piacon.

Ami a Note-ot illeti, mind a Note 3 és mind a Note 4 jobban tartotta az árát, mint az S-ek. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a Note modellek ára lassabb ütemben csökken, mint a Galaxy S készülékeké.

A Plus telefonok, amelyek szokás szerint a „kistestvérükkel” érkeznek a piacra, szintén lassabb ütemben vesztenek értékükből. Így volt ez az S6, S7 és az S8-cal is. Ez csak a Samsungnál van így, vagy egyéb gyártókra is igaz?

LG

Az LG azon gyártók egyike, amelyek a készülékeik piacra dobása után a leghamarabb jelentenek be hatalmas árleszállításokat. Ehhez a felhasználók is hozzászoktak, így hát nem sokan veszik meg a legújabb LG készülékeket rögtön a piacra dobásuk után.

Az LG Flex 2014-ben a lekerekített képernyője, és nem az eladásai okozott visszhangot a sajtóban. Cikkünkben ez az a modell, amelynek értéke a legtöbbet zuhant, egészen pontosan 70%-ot.

Huawei

Minden gyártó más és más stratégiát követ. A Huawei például nem szokott alacsonyabb árakat szabni a piacra dobáskor, mint a versenytársai, azonban az első hónapokban nagy kedvezményeket biztosít. Kisebbeket, mint a már említett LG, de azt mondhatjuk, hogy második a sorban.

Emellett azt is elmondhatjuk a népszerű márkáról, hogy az árai egyre stabilabbak. A P6, P7 és P8 idejében a kedvezmények a 20-30% között mozogtak, a P9 óta a vállalat megerősödött. Ez az érték ma 5-20%-ra tehető.

Ez alól a szabály alól a P10 Lite kivétel, hiszen a középkategóriás versenytársak hatására már 25%-os árcsökkenésnél jár.

Apple

Az Apple-ről általánosságban elmondható, hogy az árai nem éppen rugalmasak. Az iPhone 5c az a modell, amely az első év után a legnagyobb áresést produkálta (33,4%) a következő generáció megjelenésének hatására. Emellett az is megfigyelhető, hogy a Plus modellek kevésbé produkálnak árcsökkenést, mint a „normál” készülékek.

Mióta az Apple több mint 4 hüvelykes képernyőkkel ellátott telefonokat is készít, az iPhone 7 (16,9%) és 7 Plus (14,3%) azok a modellek, amelyek a legtöbbet veszítettek piacra dobási árukból. Még a 6 és a 6s modellek is jobban teljesítettek.

Sony

A Sony a készülékeinek árcsökkenését tekintve valamivel jobb eredményeket mutat, mint a Samsung. Azonban meg kell említenünk az Xperia X-et, amelynek ára a piacra dobástól számított másfél év után 65%-os árcsökkenést produkált.

Talán a Sony az a márka, amely a legkevésbé világos szabályokat követve csökkenti az árait, azonban az is tény, hogy ez az árcsökkenés egyre kisebb.

Motorola

A Motorola jelenleg a Lenovo tulajdonában áll és egy kicsit kilóg a sorból. Az Apple-t leszámítva a Motorola az egyetlen olyan gyártó, amely nem igazán változtat az árain egy-egy készülék piacra dobása után.

A Motorola készülékei közül ki kell emelnünk a Moto G2-t, amely a legjobban tartotta az árát az idő múlásával. Ezzel szemben a Moto Z piacra dobása után másfél évvel hatalmas árzuhanást produkált. Az eredeti árához képest akkor kevesebb, mint 20%-os árcsökkenést mutatott, majd ez az érték másfél év után 50%-ra emelkedett.

HTC

Amit azonnal leszögezhetünk, hogy a HTC nem éli éppen fénykorát. Elég csak a legnépszerűbb készülékeinek grafikáját nézni. A gyártó 2013-ban megengedhette magának a luxust, hogy stabilan tartsa az árait, ma azonban más a helyzet.

A HTC-ben azonban az az érdekes, hogy a HTC 10 készülék után megjelent telefonok az első hónapokban jobban tartják az áraikat, mint a korábbi modellek.

Nokia és Microsoft

A Lumia gyártói ma már nem is a készülékek gyártására fókuszálnak, hanem inkább a szoftverfejlesztésre. Ez nem csak az utóbbi hónapokra igaz. A 1020 és a 1520 modellek 2013-ban alig több mint egy évig volt a kirakatokban.

Az előnytelen helyzete ellenére sem a Nokia, sem a Microsoft nem követett agresszív árpolitikát. A modellek árának csökkenése nem volt nagyobb, mint az LG, a Samsung vagy a Huawei esetében. Sőt, a legutóbbi Lumia csúcsmodellek (950 és 950 XL) sokkal tovább tartották a piacra dobáskor aktuális árukat, mint ahogy azt várni lehetett.

Honor

A felsorolásból a Honort sem lehet kihagyni, a márkát, amely a Huaweit tekinti példának, de a dizájnra sokkal nagyobb hangsúlyt fektet és a készülékeit is jobb áron kínálja.

És a nagy kérdés: a Honor árai nagy csökkenést produkálnak? Nem, nagyon kis árcsökkenés tapasztalható. Igazság szerint ez nem is meglepő, hiszen már a kezdő árai is nagyon kedvezőek, sőt, a termékek minősége is kiemelkedő.

A Honor 8 és Honor 8 Pro piacra dobása utáni első hónapokban szinte egyáltalán nem volt tapasztalható árcsökkenés.

A harmadik hónap és a visszatérő kérdés

Tehát levonhatjuk a következtetést, miszerint az, aki iPhone-t szeretne, minél előbb veszi meg, annál jobb, hiszen nem várható sok különbség a piacra dobási ár és az első hónapok ára között. Ha azonban nem Apple terméket szeretne az ember, akkor érdemes várni néhány rövid hónapot, hogy csökkenjen a készülék ára.

Ha nem Apple készüléket szeretnénk, akkor a legjobb lehetőség talán az, ha a harmadik hónapban vásárolunk, amikor még él az újdonság varázsa, ugyanakkor már nem a piacra dobási áron juthatunk hozzá a készülékhez.

Samsung vs. iPhone?

A Samsung úgy készülne az iPhone készülékek piacra dobására, hogy leviszi a Galaxy S árait? Úgy tűnik, hogy a Note modellek megjelenése is összhangban van az Apple megjelenésekkel. Vajon mindez tudatos a Samsung részéről és ezzel próbálná meg elhappolni a potenciális iPhone vásárlókat a népszerű vállalat orra elől?

Nem. Ezt az is bizonyítja, hogy számos esetben a Samsung már korábban cselekedett, mint az Apple, azaz már akkor kiderült az árcsökkenés, amikor még nem is lehetett tudni új iPhone megjelenésről.

Források:

https://www.apple.com/

https://archive.org/

https://www.csmonitor.com/Business/Saving-Money/2017/0313/The-best-times-to-buy-2017-s-most-popular-smartphones-at-a-discount

https://es.camelcamelcamel.com/?utm_campaign=locale_redir&utm_source=C:US-L:ES-G:ES&utm_medium=www

https://www.gadgetsnow.com/slideshows/20-smartphones-that-got-a-price-cut-recently/photolist/61796413.cms

https://keepa.com/#!

https://www.medianama.com/2015/02/223-a-study-in-price-drops-of-popular-smartphones-ankur-p-agarwal-pricebaba/

Comments

Kapcsolat Papp Alexandra

Talán ez is érdekel

Legyen szuperlátásod a „bionikus” lencsével!

Lassan a legmodernebb technológiák segítségével elérkezünk abba a korszakba, hogy a sci-fikben látott eszközök már …