Kezdőlap / Cikkek / Közösségi oldalak… avagy mi volt a Facebook előtt?

Közösségi oldalak… avagy mi volt a Facebook előtt?

Nosztalgikus érzéssel vegyes gyomorgörccsel ültem le a gép elé, mikor eszembe jutott: „ideje felkeresni az internet rég elfeledett szegleteit és szembesülni azzal, milyen hülyeségeket posztoltam régen a közösségi médiás felületeimre”. Hamar megnyugodtam, hiszen az ismerős zöld kezdőlapon kattintgatva rájöttem, hogy már nem aktív a régi profilom… na, de nézzük is meg mi jelentette a „fészbukot” a kék-fehér közösségi oldal berobbanása előtt.

iWiW – Ide úgyis csak a felnőttek regisztrálnak

Kezdjünk ott bele a történetbe, hogy nagyjából 4-5 évet fedett le az az időszak, amit a saját életemben a „pre-Facebook” időszaknak tudok be. Ez idő alatt több – a mai trendi kifejezéssel élve: közösségi médiás – oldalnak voltam felhasználója. Az egyik ezek közül az egyik legnépszerűbb magyar közösségi portál, az iWiW volt. 2014-es megszüntetéséig 4 550 000 felhasználó volt regisztrálva rá. Az iWiW profilunkra minden fontosabb adatunk, képeink felkerülhettek, valamint Fórumokon keresztül lehetett közösségi interakciókban résztvenni. Egyetlen nehezítést igazából a bejutás jelentette: meghívásos rendszerrel működött, így csak olyan tudott bevinni, aki rendelkezett meghívóval. Egyszerű, letisztult dizájnja és a nem túl összetett közösségi felülete miatt inkább az idősebbek számára volt népszerű – az akkori tinik inkább csak „hogy ez is legyen” elven használták. 5 éve kapcsolták le az oldalt, az utolsó hónapokban volt lehetőség – egyfajta időkapszulaként – lementeni profilunk tartalmát.

MyVIP – Fiatalok játszótere

Ez volt a fiatalabb generáció iWiW-je. A zöld-fekete dizájnt egy idő után a korszakos trendeknek megfelelően EMO-dizájnúra, vagy más csiricsáré dekorral ellátott sablonnal cserélhettük ki. Könnyebb volt a csoportokba rendeződés és az önkifejezés is sokkal izgalmasabb módokon valósulhatott meg: képek mappákba rendezése, videók, a tartalmak alatti megtekintések száma és a speciális bemutatkozó szövegek. A felület egyik legizgalmasabb tulajdonsága a „Kik nézték meg a profilomat?” felület volt, ugyanis itt le tudtuk csekkolni, hogy kik kattintottak az adatlapunkra: avagy kiket érdeklünk a legjobban (igen, ezek az „adatok” és nézelődések főleg a párkeresési szempontnál jöttek a képbe). A MyVIP ugyan igyekezett fenntartani a felhasználók lelkesedését, hiszen megjelent az üzenőfal és különböző „hivatalos myVIP-es játékokat szerveztek”, végül őket is elnyomta a Zuckerberg-féle Facebook-sereg. Az oldal jelenleg is aktív, jópár profilt megtalálhattok még… ki tudja, pár középiskolai ismerősről akad még ott ciki kép.

MySpace – Do you speak english?

Oké, ez is egy ma még aktív oldal, de jóval kisebb a lelkesedés iránta, mint korábban. A MySpace inkább a kreatív tartalomgyártók felülete, ahol a fotókat, zenéket és videókat lehetett megosztani, na meg természetesen ott volt a kis profilunk, amit kitölthettünk. Híroldalként is funkcionál már, a felület viszont teljesen angol nyelvű, így a magyar interneten – főleg a 2000-es évek első évtizedében – nem nagyon tudott elterjedni.

Baratikor.com és Veledutaztam.hu

Ezeknek a portáloknak inkább csak a neve, meg pár oldala villant be előttem, mikor elkezdtem keresgélni a blogcikkhez az anyagokat. A Barátikör egy lightosabb kiadású iwiw-myVIP keverék volt, a „Veled utaztam” viszont egy kreatív alapötletre épült: láttál egy neked tetsző fiút/lányt valamelyik buszon/vonaton? Regisztrálj az oldalra, jelöld be, hogy milyen útvonalakon, milyen gyakran jársz – mondjuk ez biztonsági okokból nem teljesen ideális – és vedd fel a kapcsolatot azzal, aki szintén ezt az útvonalat használja. Az ötlet szép volt, viszont nem volt eléggé felkapott, hogy életképes tudjon maradni.

Hotdog és Gportál

Ezt a párost direkt hagytam a végére. A Hotdog alapjaiban úgy működött, mint a Facebook, csak sokkal több lehetőséged volt személyre szabni a profilodat. Fórumok, chatek működtek és az érdeklődésed, meg a tevékenységeid alapján kis kitűzőket kaphattál. Az oldal egyfajta magazin-oldalként is működött, így – inkább a tinédzser korú felhasználókra célzott cikkekel – nyújtott lehetőséget, hogy különböző tartalmakat olvashassanak.

A Gportál már közel sem közösségi felület volt, hanem egy egyszerű lehetőség, hogy saját weboldalt nyiss. Anno 200 forintos regisztrációs SMS-el már meg is kaptad az érvényesítő kódot az „első saját weboldalad” elindításához. Ezeket is szépen lehetett cicomázni, egymás chatjében pedig tolni a reklámot és bannercseréket. Rendkívül sok mostani weboldal alapjául szolgált egy korai… buta HTML-ezgetéssel személyre szabott kis gportálos site. Ma már jóval alacsonyabb a látogatottsága és egy-két oldalt böngészve, szinte mellbe is rúg a 2000-es évek flash.

+1: MSN Messnger

Hazaérsz, gép bekapcs és a régi jó hotmailes, vagy freemailes e-mail címmel belépsz a korszak legnépszerűbb chat-programjába. Létrehozni egy saját emotikont? A világ legcsicsásabb, színesebb és szimbólumokkal telítettebb nick-nevét megadni magadnak? A mentett beszélgetéseket visszaolvasgatni? Megmutatni a nagy világnak, hogy te éppen mit hallgatsz és ezzel lehet, hogy még üzenhettél is valakinek, valamit (Zámbó Jimmy – Egyszer megjavulok én… avagy szerelmes ballépéseidet dalban mondhatod el). Ez mind megoldható volt a Messengerben, ami szép lassan átadta a teret a most ismert és népszerű Facebook Messengernek… pedig annyira frankó emotikonokat lehetett a gagyi portálokról összekukázni!

Comments

Kapcsolat Szikra Balázs

Talán ez is érdekel

5 számítógépes játék, amivel a mai napig érdemes játszani!

Manapság szinte minden nap találkozunk új, addig nem látott számítástechnikai fejlesztésekkel, konzolokkal és játékokkal. A …