Kezdőlap / Tudomány / Informatika a gyógyászatban | VR-szemüveg a műtőben!

Informatika a gyógyászatban | VR-szemüveg a műtőben!

Amikor megjelentek a VR-szemüvegek a piacon, meg úgy en bloc a virtuális valóságba való belépéskor, többen nem csak a játékot látták meg benne, hanem egy újszerű lehetőséget, amit akár az orvostudományban is fel tudnak használni. Ebben a blogposztban összegyűjtöttünk pár esetet, ahol a VR és az informatika párosa kilépett a játékok világából és a gyógyászatban is megállta a helyét.

Az alábbiakban több verziót is láthattok az újszerű informatikai eszközök használatára az orvostudományban, legyen szó a sebészetről, pszichológiáról, vagy az orvosi képzésekről. Kezdjük is a legutóbbival, ahol a VR és az AR adta lehetőségeket használják fel arra, hogy a gyakorló dokik az éles bevetés előtt is könnyebben megismerkedhessenek egy esettel. A VirtaMed-hez hasonló cégek a klasszikus orvosi eszközöket kombinálják a szimuláció adta lehetőségekkel. Ugyan az orvos, vagy orvos tanonc egy szilikon testben dolgozik, de a képernyőn egy szimulált belsőt lát. A képernyőn keresztül követhető a műtét folyamata, valamint folyamatos információkat közöl a műtét menetéről. Annyira sikeres volt a kezdeményezés, hogy 2013 óta az ortopédiai vizsgák közt ott van a VirtaMed-es műtét sikeres teljesítése is. Vajon lehet új tételt kérni a 3-asért? Esetleg egy új térdet? Mindenesetre megnyugtató, hogy egy sikertelen vizsga esetén egyedül a „zöldfülű” lesz boldogtalan, nem pedig a pácienssel együtt. Akad persze olyan eset is, hogy a VR-AR kombót a gyerekek oktatására használják, hogy a könyvektől valamivel interaktívabb módon mutathassák be a szervek és testrészek működését. A külső szemlélő számára eddig „láthatatlan” dolgok vizualizálása (értsd. relatíve kisszámú ember találkozik egy méretarányos emberi vesével) remek lehetőség a fiatalabb korosztály számára, hogy működés közben láthassák azt a szemük előtt, ami bennük, a saját testükben is lezajlik. Hasonló elven működik az ImmersiveTouch rendszer is, amivel egyfajta próba-műtétet lehet végrehajtani. A páciens megfelelő digitális leképezése után az orvos két irányítókar használatával szimulálhatja a műtét közbeni mozdulatokat és akár a komplett műtétet „lejátszhatja” előre. Egy ilyen felkészítés során az esetleges hibákat, vagy a beteg állapotából felmerülhető problémákat előre ki tudják küszöbölni… vagy legalábbis az orvos számolni fog azoknak a komplikációknak a lehetőségével, amik a próbánál adódtak.

A gyakorlati felhasználás még egy kicsit odébb van, de az elv természetesen nem maradhat el a felsorolásból. Emlékszünk-e a Final Fantasy: A harc szelleme című film azon jelenetére, amikor a főszereplő egy kivetített 3D-s képen keresztül, valós időben látja maga előtt azokat a sejteket, amiket lézerrel próbál elpusztítani a műtőasztalon szenvedő társának testében? A valós idejű 3D-s megjelenítés és az orvos által csak közvetve végzett műtétek kora egyelőre csak tervek közt van, de a megfelelő vizualizációs eszközöket a VR-technológia képes lesz biztosítani. A kérdés inkább az, hogy megbízható-e a közvetett műtét végzés (tehát az orvos egy eszközt „távolról” irányítva végzi a műtétet és nem a saját kezével), illetve van-e olyan számítógép, ami alkalmas a valós idejű 3D-s scannelésére és megjelenítésére a műtött területnek. Ez egyelőre közelebb áll a science fiction művek világához, mint a valósághoz…de Luke Skywalker robotkarja sem tűnik napjainkban már olyan valószerűtlennek. Csak az a fránya légdeszka hiányzik a Back to the Future-ből.

Komoly haszna lehet a pszichológiában is a virtuális valóságot használó eszközök alkalmazásának. A Psious projekt esetében az emberek a fóbiáik legyőzésében próbálták kisegíteni, a virtuális valóságon keresztül. A program igazán egyszerűen működött: konkrétan a kutyaharapást-szőrével elvet használva. A páciens felhúzta a VR-headsetet és ütemesen haladva, de szembesült a fóbiájával, legyen szó tömegtől való félelemről, bezártság érzetről, vagy a repüléstől/magasságtól való félelemérzetről. A pácienssel szemben közben ott ül a kezelőorvos, aki a monitoron követi a virtuális tér eseményeit, valamint a résztvevőre gyakorolt hatásokat: szívverés, légzés, stb. Alkalomról-alkalomra rögzíthetőek a statisztikák, például a pánik állapot időpontjáról, annak változásairól, az esetleges javulásról.  A megkapott eredményeket vizsgálva, az orvos az adott pontokra fókuszálhat, folytathatja a kezelést és érheti el akár a fóbiából való kigyógyulást. Hasonló elven alapuló gyógykezelésekből készített felméréseken kimutatták, hogy a virtuális valóságot alkalmazó páciensek esetében hasznosabb volt az informatika, mint a narkotikumok használata. Csökkent a VR-használat közben a „fájdalomra irányuló gondolatok mértéke”, valamint a páciensek jobban érezték magukat a játék után, mint a gyógyszerhasználat esetében.  Ezeket az eredményeket érdemes egy kicsit összehasonlítani a VR-disztópiákkal, mint például a Ready Player One, ahol az emberek a virtuális világba menekülnek a problémáik elől… ugyan lehet gyógymód a VR és lehet szórakozás, de fontos, hogy a valóság is legalább ennyire szórakoztató lehessen, valamint, hogy a kettő közt az egyensúlyt megtalálja a felhasználó. A problémák enyhítésére szolgált még a VR az amerikai hadsereg poszttraumatikus stressz szindrómával küzdő veteránjainak is. A háború okozta sokkból, ami sokszor álmatlanságokkal és pánikrohamokkal támadta a katonákat, ismét a „kutyaharapás szőrével” módszert alkalmazták, ahol kontrollált körülmények közt élhették át újra a kritikus pillanatokat. A biztonságérzet megadásával, valamint a VR-élmény közbeni eredmények, gyógykezelésben való felhasználásával már több iraki és vietnámi veteránnak segítettek megszabadulni a háború szellemétől.

A virtuális valóság egyre relevánsabb eszközzé válhat a modern orvostudománynak, arra viszont, hogy általánosítható legyen, még sok időt kell várnunk. A képzési rendszerekben való elhelyezése, finanszírozása, valamint a kórházak alkalmazkodóképessége miatt még rengeteg buktatóval kell megküzdenie a témában dolgozóknak.

Comments

Kapcsolat Szikra Balázs

Talán ez is érdekel

Legyen szuperlátásod a „bionikus” lencsével!

Lassan a legmodernebb technológiák segítségével elérkezünk abba a korszakba, hogy a sci-fikben látott eszközök már …