Kezdőlap / Cikkek / Hódítanak a mesterséges-influencerek | Hasta la vista baby!

Hódítanak a mesterséges-influencerek | Hasta la vista baby!

Az Instagram és más közösségi média felületek remek lehetőséget biztosítanak arra, hogy betekintést nyújtsunk mások számára a hétköznapjainkból. Ez odáig fejlődött, hogy a háziállataink (kutya, macska, gekkó) is kaptak profilt, sőt már olyanoknak is van instája, akiket pár nullával és egyessel is le lehetne írni.

Vegyünk egy, első ránézésre, a húszas évei elején járó lányt, aki szívesen posztolgat divatról, az utazásairól, vagy csak szimplán a vacsijáról egy közepesen szétfilterezett képet. Ez körülbelül annyira újszerű, mint a magyar konyhában a piros paprika. Mi különbözteti meg még Lil Miquela profilját a többi wannabe-influencer lányétól? Nos, Miquela nem létezik.

A képeken egy csinosra renderelt, animált lányt láthatunk (ami pár képnél egész evidens, viszont pár beállítás annyira élethűre sikerült, hogy az félelmetes). A fotókat sokszor “létező” emberek egészítik ki, amitől abszolút olyan hatása lesz Miquela megjelenésének, mintha itt lenne velünk nem csak időben, de térben is. Bár karaktere “jól megírt” (a szó narratív és technológiai értelmében is) és a termékszponzorációk mellett még a nagyvilág aktualitásaival is foglalkozik. Miquela alapvetően egy görbe tükörként született, ami arra akarja felhívni a figyelmet, mekkora befolyásoló tényező a mai társadalom életében az, hogy mit látunk a közösségi médián. Hogy ez mennyire működik… a lányt már több, mint másfél millió ember követi. Ez a követői szám már bőven csábító a nagy márkák számára hogy promótálja egy-egy terméküket.. Olyan brand-ek mint a Prada, a Diesel vagy a Moncler az ügyfelei, de az egészséges életmódhoz köthető termékeket is gyakran promótál. Az, hogy a görbe tükör működni kezdett, akként is, amit parodizál, talán nem meglepő és egy érdekes jövőképet tár elénk. Az emberek számára ugyanis úgy tűnik, nem fontos, hogy hús-vér influencert kövessenek, elég ha az tartja a lépést a divattal és megfelelően hozza a kategória kliséit.

A klisé tökéletesítése végett még egy “online cicaharcban” is részt vett. Miquela korábbi fejlesztői (akik később kiváltak a projektből) ugyanis létrehozták a lány antitézisét: a félvér és pacifista Miquela vitába keveredett a Donald Trumpot támogató, “szőke-szemű” modell Bermudával. A mesterséges modellek közti szóváltást (és az ebből kerekedő felhajtást) úgy tűnik kibékülés követte, hiszen már közös képeket is tettek ki saját felületeikre. Sőt, Miquela már nem csak trendi influencer, hanem énekesként is kipróbálta magát. Saját számai követik profilja szellemiségét: a populáris zene “legbiztosabb elemeiből” összerakni egy olyan dalt, ami “fix rádió sláger”. Működik-e? Lássuk:

Miquelával kapcsolatban az szimpatikus, hogy az önironikus utalásokra is van ereje. Az alábbi videón például a népszerű “nem vagyok robot” azonosításon kellene túl lennie… ami egy önérzetes “androidnak” valljuk be, problémát jelent.

Miquela “működéséről” (és most tényleg technikai értelemben) csak a főbb információkat tudjuk: A los angeles-i Brud cég áll a karakter mögött, akik egy robotikára és mesterséges intelligenciára szakosodott cég, ami a technológiák médiára alkalmazásából csinál pénzt. Jelenleg ők felügyelik Miquela alakulását, amit hamarosan egy tényleges mesterséges intelligencia vehet át. Az, hogy pontosan hogy működik a képek elkészítése és hogyan fog ez alakulni az AI megérkezésével, még egyelőre homályos.

Ti mit gondoltok a Miquela-sztoriról?

Önirónia, csapó kettő: #tenyearschallange Miquela módra.

Comments

Kapcsolat Szikra Balázs

Talán ez is érdekel

Mitől olyan népszerű a Battle Royale?

Sajnos rossz hírem van azoknak, akik abban bíztak, hogy az 1999-ben kiadott, majd 2000-ben filmre …

%d blogger ezt szereti: