Kezdőlap / Tudomány / A technológia az élet minden területén jelen van – Éttermek és a technológia

A technológia az élet minden területén jelen van – Éttermek és a technológia

Hogy milyen sokat fejlődött a technológia, azt akár filmek alapján is szemléletesen nyomon követhetnénk. Egy húsz évvel ezelőtti filmben nem csak a divat volt más, de a szereplőket körülvevő környezet is. Nem volt olyan egyszerű lebonyolítani egy telefonhívást, nem lapult mindenki zsebében mobiltelefon. Különben is, mi az a mobiltelefon?

A technológia az életünk minden területén jelen van, legalábbis manapság. Számos alkalmazás könnyíti meg a hétköznapjainkat, nem csak saját diétás étrendet állít össze az okostelefonunk, de éttermeket is ajánl, egyes applikációk segítségével pedig akár kedvezményesen is vacsorázhatunk bizonyos helyeken.

De milyen szinten is van jelen a technológia az éttermekben?

Az NRA, azaz az amerikai National Restaurant Association 2016-ban egy érdekes tanulmányt mutatott be az amerikai éttermek és a technológiai kapcsolatáról, a szektor főszereplőinek véleményéről és a jövőbeni szükségleteiről.

A tanulmányt több mint 500 résztvevő étterem segítségével alkották meg, a vizsgált létesítmények különféle szolgáltatást nyújtottak, egyesek önálló vállalkozások, másik franchise-láncokba tartoztak. Bár a kutatást az Egyesült Államokban végezték, hűen mutatja be a technológia szerepét a vendéglátás területén, az egész világon. A továbbiakban a tanulmányból levont következményeket ismertetjük.

  1. Tízből nyolc üzemeltető véleménye szerint a technológia lehetőségeinek maximális kihasználásával az étterem nagyobb bevételre számíthat, ezáltal versenyképes maradhat.
  2. Az éttermek több mint fele azt állítja, hogy a technológia segítségével az ügyfelek élménye összetettebb.
  3. Az amerikai éttermek több mint 80%-a POS rendszert üzemeltet, azaz elektronikus nyilvántartást vezet, azonban az étterem típusától függően egyesek több, mások kevesebb adót fizetnek ez után. A gyorséttermek többet adóznak, ez pedig megkönnyíti a szolgáltatás gyorsaságát.
  4. A tanulmány egyik tanulsága az is, hogy a technológiai éttermekbe való bevezetése többféle akadályba ütközhet. Ilyen lehet a magas ár, az infrastruktúra hiánya, a szerviz és javítás költsége, az ügyfelek fogadása és a személyzet betanítása.
  5. Az éttermek közel 70%-a WiFit biztosít ügyfelei számára, és ne tévesszük szem elől, hogy ez az adat még 2016-os. A vezeték nélküli internetkapcsolat biztosítása XXI. században teljesen normális. Ha egy fiatal belép egy vendéglátó egységbe, az első kérdése gyakran nem is az, hogy Pepsit vagy Coca Colát lehet-e kapni, hanem az, hogy van-e WiFi. A mobil eszközöket használó fiatalokat gyakran az a kritika éri, hogy a szórakozóhelyeken ahelyett, hogy jól éreznék magukat a barátaik társaságában, a készüléket nyomogatják.
  6. A 2016-os tanulmány szerint az amerikai éttermek közel 40%-a házhoz szállítást is vállal. Az ételt néhány kattintással online lehet megrendelni.

Ennél a pontnál gondolhatunk az Amazonra is, amely egy viszonylag új szolgáltatás (Amazon pantry) keretein belül akár ételt is házhoz szállít.

  1. A 2016-os évben az amerikai éttermek 80%-a számolt weboldallal és ezek 83%-a reszponzív weboldal, azaz bármilyen eszközről kényelmesen böngészhető.

Ez azért is kiemelten fontos, mert egyre többen hanyagolják a laptopok és asztali gépek használatát a mobil eszközök miatt. Az ok egyszerű: mindig kéznél vannak, így akár az utcán, a buszt várva is kihasználhatja az ember az idejét az információszerzésre, esetleg vásárlásra. A reszponzív weblapokat jóval élvezetesebb böngészni a telefon kis képernyőjén, mint a számítógépre tervezett oldalakat.

  1. Az éttermek 33%-a saját, mobil eszközökre készített applikációval is számol. Fontos kiemelni, hogy ezek fele gyorsétterem.
  2. A 2016-os amerikai éttermek 32%-a elfogadta a mobilos fizetést.
  3. Az éttermek 42%-a úgynevezett digitális kioszkkal is számol a rendelés felvétele céljából.
  4. Az amerikai éttermek negyede 2016-ban az online asztalfoglalás lehetőségét is felajánlotta vendégeinek.
  5. És hogy milyen technológiát vezetnének be az éttermek, ha tehetnék?
    1. Az éttermek több mint fele szeretnének olyan rendszert bevezetni, amely előre jelezne néhány fontos dolgot. Így például a várható fogyasztást, a vendégek számát…
    2. Az éttermek több mint harmada szeretné automatizálni a menük árát a kereslet alapján.
    3. Az amerikai éttermek 16%-a 2016-ban szívesen bevezette volna az étel kiszállítását drónok segítségével.
    4. A tanulmányban részt vevő éttermek 13%-a automatikus élelmiszer-előkészítő rendszert is alkalmazna.
    5. Az éttermek 9%-a automatikus étel- és italkiszállítási rendszert is bevezetne.
  6. A piaci szereplők 32%-a úgy gondolja, hogy ami a technológiai újításokat illeti, le vannak maradva. 12% gondolja úgy, hogy az élen jár.
  7. Az étteremüzemeltetők úgy vélik, hogy az ágazat legfontosabb technológiai fejlődései a következő területeken jelentkeznek 2021-ig:
    1. A 37% a megrendelői megbízások területén számít innovációkra.
    2. A 25% a hűségprogramok és technológia kapcsolatának fejlődésében bízik.
    3. A 25% a különféle fizetési lehetőségek technológiai megújításával számol.
    4. A 8% azt gondolja, hogy 2021-re az automatizálás és a robotok szerepe nő meg jelentősen az éttermekben.

Ez a kutatás egyértelműen mutatja, hogy világunkban a technológia mennyire fontos szerepet tölt be a mindennapokban. Már csak azért is, mert aki nem tart lépést az új vívmányokkal, lemarad, ez pedig jelentősen megváltoztatja a vállalat piacon betöltött szerepét és rangsorbeli helyét.

A kihívást az egyensúly megtalálása jelenti. A technológiai üzletben betöltött helye nem befolyásolhatja negatívan a vásárlói élményt, sem pedig a vállalkozás előrehaladási esélyeit n2018em korlátozhatja. Akármennyit is fektet be az étterem a technológiába, nem egyszerű kiadásként, hanem befektetésként kell felfognia. Fontos látni azt a fordulópontot, amelyet követően a vállalkozás nyereségnek tarthatja a kiadást.

Amíg a technológia a hasznunkra és nem a hátrányunkra van, érdemes kihasználni minden általa nyújtott lehetőséget. Hogy honnan lehet tudni, hogy minden rendben van? Onnan, hogy egyelőre még nem kezdtünk el digitális ételt enni. Vigyázat, hiszen nem tudni, mit hoz a jövő.

 

Források:

https://www.business.com/articles/restaurant-technology-trends/

http://imis.restaurant.org/store/detail.aspx?id=TECHMAP2016

https://www.youtube.com/watch?v=8uT8s9qOvPI

Comments

Kapcsolat Papp Alexandra

Talán ez is érdekel

Legyen szuperlátásod a „bionikus” lencsével!

Lassan a legmodernebb technológiák segítségével elérkezünk abba a korszakba, hogy a sci-fikben látott eszközök már …