5 mondat, ami tuti kiakaszt egy gamert!

online játék pause

Sok olyan mondat van, amivel szúrós pillantásokat lehet kicsikarni egy játékosból, mi pedig összegyűjtöttünk 5 gyakran elhangzó frázist, amivel megemelhetjük az érzékenyebbek pulzusszámát. Cikkünkben igyekszünk a bűnös gondolatok bemutatása mellett magyarázatot is adni a feltett kérdésekre, vagy elhangzó mondatokra is!

Jegyezzük meg időben: ezek csak a sztereotípiák felerősítései, így természetesen nem minden játékos esik a torkunknak egy-egy rosszul elsülő félmondat után… de jobb megelőzni a bajt, mint provokálni! Többen kedvesen elmagyarázzák, hogy miért hibás az állításunk, esetleg mélyebben be is vezetnek az adott témákba. Mi az ő oldalukon állunk, s mai cikkünkkel igyekszünk a témában kevésbé jártasak elé tárni az el nem követendő hibákat.

  1. „Állítsd le addig, amíg…” (online játéknál)

Általános reakció: NEM TUDOM LEÁLLITANI!

A klasszikus játékokat „pauzézhatjuk”, vagy leállíthatjuk, ha tennivalónk van, viszont egy online meccsnél már nem ilyen egyszerű a helyzet. A netsztyeppén mindenki „valós időben” van jelen, ezért nem opció az, hogy a játékot magam körül leállítom, s így a többiek is pihennek addig, amíg vissza nem érek az ebédből. Ez olyan, mintha a focimeccsen az egyik játékost piros lappal leküldik. A meccs megy tovább nélküle.

Ha a játékos ilyen helyzetbe keveredne, nagyjából két megoldás létezik: ha hosszabb időre kell eltávolodni a géptől, akkor sajnos vége a meccsnek. Pár másodperc viszont még megoldható, hiszen a sport játékoknál (pl. FIFA 18, vagy NBA 2K18), ha nálunk van a labda kérhetünk fél perc szünetet. Egy gyors segítségre akár ez is elegendő lehet. A háborús/harcokon alapuló játékoknál viszont nem igazán van idő/lehetőség szünetre, hiszen az is lehet, hogy egy időben 64-en vagyunk az adott csatatéren… sajna nem lehet mindenkinek szólni, hogy „bocsi elmentem szünetre”. Bár vannak játékok, ahol ezt megoldották… de ki szeret kizökkenni a csata hevéből? Az nem opció, hogy hagyjuk magunk körül „futni” az eseményeket, mert súlyos pont/életerő/stb. veszteséggel járhat, kvázi nagyobbat ártva, mintha csak feladnánk az adott menetet. Elbújhatunk egy időre, amíg kiszaladunk segíteni a konyhába, de a játék intenzitásától függ, hogy mennyire hamar találnak ránk a bokorban csücsülve és lőnek szitává. Ajánlott tehát, a helyzet sürgősségétől függően türelmesebbnek lenni a szóban forgó játékossal, amíg befejezi az adott partit.

  1. „Hogy tudsz ezzel ellenni ennyi ideig?”

Általános reakció: Miért, te mennyi időt is töltesz XY-al?

Általában gúnyos hangnemű reakció nem ok nélküli. Egy játékos számára ugyanúgy jelent kikapcsolódást kedvenc karakterének menedzselése, mint másnak az olvasás, vagy sportolás. Ne nézzünk le senkit a szokásaiért, csak azért, mert mi nem ismerjük/értjük/érezzük azt az adott szórakozási formát. Attól, mert valaki játszik, még nem lesz magányos, beforduló, hiszen ennek is lehet közösségformáló (még, ha nem is a klasszikus módon) szerepe, vagy jó lehet feszültség levezetésre, kikapcsolódásra.

Fontos persze, hogy kiegyensúlyozottan, másban is találjunk meg hasonló élményeket, de attól, mert valakinek ez a hobbija, még nem lesz több, vagy kevesebb. Fontos az ésszerűség és az egyensúly megtalálása (mai cikkünk a polkorrektség melegágya lesz… mi szóltunk).

He had revenge in video games. Emotional kid play computer games online.

  1. „Zelda a kis zöld csávó, nem?”

Általános reakció: Nem…nagyon nem.

Link és Zelda esete nagyban hasonlít a „minden tv-re köthető játék playstation/nintendó”, „minden Pokémon Pikachu” és a „Luigi, a zöld Mario” kérdéskörhöz. Egy adott témához a kívülállók egy nevet, vagy tulajdonságot kötnek és reflexből használják, ha ismerik a hátterét, ha nem. Ez nem csak a popkultúrában, de más hétköznapi eszköznél is megmaradt: Stihl fűrész, mint a láncfűrész szinonimája, vagy a Jet Ski név, amit a Kawasaki adott az egyszemélyes motorcsónakjának. A Zelda esetében a főszereplő Link a legismertebb karakter (a „kis zöld csávó”), hiszen minden képi anyagon ő szerepel, viszont nem az ő neve szerepel a címben. Ez annyiban zavaró, hogy a legtöbb film, vagy játék esetében a főszereplőt szokták megjelölni. Ez egy avatatlan ember számára simán zavart okozhat, így ne féljünk elmagyarázni, hogy ki-kicsoda.

Zelda

  1. „Így is túl sok játékod van.”

Általános reakció: A te pénzedből vettem?

Visszatértünk a kettes pontban taglaltakhoz. Mindenki olyan mértékben és arra költi a pénzét, amire szeretné. Léteznek ésszerű keretek (az alap megélhetéshez szükséges tényezőket ne áldozzuk fel egy 124. akciójátékért), de amíg ezeket betartja az ember, s mint más a filmeket, ruhákat, stb. gyűjti, addig gond nem lehet. Egy filmet is meg lehet többször nézni, ahogy egy játékot is végig lehet játszani x alkalommal. Na, de ki ne szeretne új impulzusokat, egy új történetet, vagy egy új kihívást megtapasztalni? Ilyenkor a játékos bátran rá fogja vágni, hogy „neked is van ezer cipőd”, vagy hogy az „én pénztárcámmal ne gondolkozz”.

  1. „Én is szoktam játszani…telefonon”

Általános reakció: *törlés a Facebook ismerősök közül*

Bár komoly a vita, hogy a konzolosok, vagy a PC-sek a menőbbek a gamer világban (polkorrektségünk kimaxolásaképp jegyezzük meg: mindenki ott játszik ahol szeret/tud és élvezi), azt a témát viszont komoly egyetértés övezi, hogy a telefonon játszók azok nem „gamerek”. Miért? Remek kérdés! Ugyan a „kígyós játék”, azaz a Snake ikonikus darab a mobilos játékok világában, a platformtól az okostelefonok érkezéséig a „gamerkedés” igen messze állt. Napjainkban egyre több olyan játék jelenik meg, ami már hozza azt a minőséget komplexitásában, amit a videójátékos társaik. Így mondhatjuk akár azt is, hogy az előző „elitista” vitába, ha már belekerült az okostelefonos játék, akkor az azt jelentheti, hogy érdemi módon mérhető a másikkal… kvázi versenytársként. Sőt, itt is jelen vannak azok a problémák, amik a nagy tesónál: exkluzivitás kérdése, gépigény, témák sokszínűsége. Ennyi erővel akár kezelhetjük is őket mobil játékkonzolként is. Tényleg nem gamer az, aki olyan erőt és időt fektet bele, mint más a konzolon, vagy a PC-n?

+1 „Rámentettem a mentésedre, nem gond?”

Általános reakció: Fuss az életedért!

Erre nem tudok mit mondani… tényleg fuss! Megérdemled. Tessék odafigyelni egymás mentéseire!

Titeket milyen mondatok tudnak kiakasztani? Esetleg van olyan magyarázat, amivel kiegészítenétek a fentebb olvasottakat? Írjátok meg nekünk a komment mezőben!

Comments

Rólunk Katona-Kis András