Kezdőlap / Cikkek / RAY-TRACING TECHNOLÓGIA | Gyorstalpaló

RAY-TRACING TECHNOLÓGIA | Gyorstalpaló

A 2018-as Gamescom előzetes rendezvényén az NVIDIA bejelentette RTX videokártya-sorozatát, benne a GeForce RTX 2070, a GeForce RTX 2080 és a GeForce RTX 2080 Ti-t, amik – hamarosan megjelenő tesztünkben is látni fogjátok – erős GPU-knak ígérkeztek. A generáció egyik legfontosabb hívószava – a csilli-millió százalékos teljesítmény javulás mellett – pedig a ray-tracing technológia volt. 

A Turing architektúrára épülő 20-as széria a gépi tanulásnak és az úgynevezett sugárkövetésnek (ray tracking) köszönheti népszerűségét. A gépi tanulásnak hála, egy új generációs élsimítási módszert fejlesztettek ki, míg a sugárkövetéssel (ray-tracking) könnyebbé vált az élethűbb fényhatás és megvilágítás kivitelezése, fejlettebb tükröződést és árnyékvetést hozhattak létre. Mivel egyre több játék reklámjában került elő ennek a fogalma, ezért úgy gondoltuk, hogy egy gyorstalpaló formájában megvizsgáljuk, hogy mi is az a ray-tracing? 

Ez egy, a filmvilágban már bevált technológia, melyet most igyekeznek meghonosítani a videojátékos szférában. Lényege, hogy életszerűen modellezi le a fény visszaverődését, a különböző sugarak minősége ugyanis attól függ, hogy milyen anyagú és fekvésű felületről jutnak el a néző szemét helyettesítő, képzeletbeli pontba. A technológia követi a fény útját a forrástól és kiszámolja, milyen ütközésekkel, veszteségekkel, az “eltalált” felületek általi átalakulásokkal jut végül a szemünkbe az a fényinformáció, ami eredetileg valóban egy vagy néhány fényforrásból indult, de a 3D objektumok sokaságával találkozva millióféleképpen szóródik, változik, tükröződik, elszíneződik. Az új videokártyákat úgy alkották meg, hogy támogassák a ray-tracing valós idejű leképezését, ami eddig csak az előre renderelt anyagok formájában volt elérhető. Miért? A korábbi videókártyák számára túlságosan megterhelő lett volna ennek az effektusnak a valós idejű kiszámítása – míg a filmek esetében ezek az effektusok a videóanyag mentése során már annak részét képezik, nem pedig a lejátszásnál kell az aktuális lejátszónak “hozzáadnia”. 

Egy 2019 áprilisi driver-frissítésben az Nvidia, a GTX 1060-as kiadásig, visszamenőleg elérhetővé tette ezt a funkciót, igy aki ilyen videovezérlővel rendelkezik, az már ismerkedhet az RT-adta lehetőségekkel. Arról pedig, hogy milyen hatással van az RTX kártyákban lévő RT-effektus a játékokra, jöjjön pár összehasonlító anyag:

Comments

Kapcsolat Szikra Balázs

Talán ez is érdekel

Törött kijelző | Félünk tőle, de nem teszünk ellene

A Huawei 10 országban – köztük hazánkban – végzett felmérésben arra kerestek választ, hogy tulajdonosaik …